Tuesday 9 February 2016

#6 - Bangun Tidur Pagi - Doa Bangun Tidur

Minggu lalu, kita belajar tentang MENGUSAP BEKAS TIDUR DI MUKA DENGAN TANGAN apabila kita bangun pagi dari tidur.

Kali ini kita belajar tentang doa bangun pagi di mana apabila kita bangun pagi, terus kita baca doa ini:

Ini datangnya dari hadith:

"Ketika bangun, Rasullulah SAW membaca:'(Alhamdullilahil-ladzi ahyana ba'da ma amatana wa ilaihin-nusyur).' "
(HR Bukhari)

Nota:baca dan amalkan mengunakan doa yang ditulis jawi di atas. 


Maksud doa tersebut: "Segala pujian bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah mematikan kami dan hanya kepada-Nyalah kami dibangkitkan."

Jika melihatkan kepada makna doa tersebut, ianya memberi erti kepada maksud tidur yang merupakan kematian kecil kita dan apabila kita bangun pagi, ianya hanya berlaku kerana Allah membenarkannya. Suatu hari nanti,  kita akan mati dan hanya bangkit di akhirat untuk ke Padang Masyhar. Jadi baik kita biasakan diri untuk bangkit dari tidur/mati dengan mengingati Allah, di mana nama Allah dibibir kita.

Secara practikal, untuk mula mengamalkan sunnah ini, salin doa ini dengan tulisan besar di kertas A4 dan letak di tepi tempat tidur. Selepas bangun dan setelah MENGUSAP BEKAS MUKA, ambil kertas tersebut dan bacalah doa ini.  Insyallah jika dilakukan setiap hari, setelah beberapa minggu kita akan hafal. Saya sendiri ketika menghafal doa ini dahulu, ada kala tiada doa tersebut di tepi tempat tidur(saya mengunakan kitab), saya ingat maksud doa ini dalam Bahasa Melayu dan saya berdoa dalam bahasa ibunda saya.  Itu mudah ingat, dengan izin Allah, kerana kita memberi pujian bagi Allah yang telah menghidupkan kita setelah mematikan kita.

Lama-kelamaan, insyallah sambil kita MENGUSAP BEKAS MUKA kita, mulut kita boleh membaca DOA BANGUN TIDUR ini.

Sunnah minggu ini - DOA BANGUN TIDUR - dan sunnah minggu lepas - MENGUSAP BEKAS MUKA - adalah dua sunnah berbeza.  Tidak semestinya lakukan kedua-duanya sekali atau ada turutannya. Juga boleh lakukan satu tanpa yang lagi satu.  Kedua sunnah ini mudah dan insyallah kita boleh amalkan kedua-duanya.

Semoga hidup kita diberkati Allah apabila bangun pagi dengan sunnah dan ayat pertama yang keluar dari mulut kita adalah doa atau zikir pujian bagi Allah.  Seperti kata orang Inggeris: "What an awesome way to start your day!"  Awesomely Alhamdullilah!

Sekian. Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh.

No comments:

Post a Comment