Tuesday 16 February 2016

#7 - Bangun Tidur Pagi - Bersiwak / Gosok Gigi

Setelah bercerita pada minggu lalu tentang sunnah DOA BANGUN TIDUR untuk diamalkan, ada lagi zikir tambahan.  Itu akan dikongsi lain masa insyallah.  Tujuan blog ini adalah untuk berkongsi sunnah-sunnah harian yang boleh dilakukan dengan mudah tanpa perlu belajar atau hafal banyak sangat doa atau zikir.  Kerana minggu lalu baru sahaja belajar satu doa, kita tinggalkan doa atau zikir tambahan tersebut untuk waktu yang lain.  Kita belajar yang mudah dahulu.

Sunnah seterusnya adalah berdasarkan hadith:

"Apabila bangun dari tidur di malam hari, Rasullullah SAW mengosok gigi dengan siwaak."

(HR Bukhari dan Muslim)

Walaupun hadith menyatakan "dengan siwaak", dalam zaman ini amat jarang kita mengunakan siwaak.  Kita akan biasa mengunakan berus gigi.  Semoga Allah menerima amalan kita ini.

Untuk mengosok gigi, kita juga akan memasuki bilik air dan ini juga mempunyai doa yang tersendiri. Sekali lagi, untuk tidak merumitkan pembelajaran sunnah buat masa ini, doa tersebut akan dihuraikan pada waktu yang lain.  Insyallah.

Saya yakin kita semua akan mengosok gigi apabila bangun pagi.  Itu sesuatu perkara yang lumrah dilakukan kita.  Mulai hari ini, pasanglah niat untuk melakukannya kerana Allah dan kerana menghidupkan sunnah.  Jadikan amalan biasa harian tesebut sebagai sunnah.

Sekian.  Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh.

No comments:

Post a Comment