Tuesday 5 January 2016

#1 Memberi Salam - Assalamu alaykum wm wb

Kita sebagai seorang Muslim diajar untuk mengucapkan salam kepada orang Muslim yang lain apabila kita bertemu. 

Ucapan salam yang terbaik adalah dengan mengucapkan:


                                                            السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


iaitu "Assalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh"


yang ertinya:  


"Semoga kesejahteraan, rahmat Allah dan berkat-Nya dilimpahkan kepadamu.


Ini berdasarkan hadith sahih al-Bukhari dan sahih Muslim di mana seorang bertanya kepada Rasulullah SAW tentang manakah di antara syariat Islam yang paling baik. Jawapannya:


"Engkau memberi makan dan mengucapkan salam kepada sesiapa pun, baik yang engkau kenal atau tidak."


Penyampaian salam seperti yang diberi di atas mengikut hadith yang menceritakan bahawa selepas Allah mencipta Nabi Adam, dia telah diajar Allah untuk mengucapkan salam kepada para malaikat di syurga. Ucapan Nabi Adam serta jawapan dari para malaikat menjadi tatacara ucapan salam kita cucu Nabi Adam sehingga kini.


Dalam hidup seharian kita, kita akan berurusan dan bertemu dengan ramai orang Islam. Gunalah setiap interaksi tersebut sebagai peluang mengamalkan sunnah serta mengumpul pahala untuk hari akhirat. Dengan memberi salam, kita juga mendapat doa kesejahteraan, rahmat dan keberkataan Allah dari yang menjawap ucapan salam kita.  Ini lebih baik dari mengunakan ucapan seperti "Selamat Pagi", "Hello", "Hi" atau mana-mana ucapan yang lain.  


Apabila bertemu orang, jadilah orang yang pertama untuk memberi salam kerana Rasullullah SAW bersabda:


"Sesunggunya orang yang paling dekat dengan Allah adalah yang paling pertama mengucapkan salam." 


Samada salam kita dijawap atau tidak, itu bukan menjadi masalah kita yang memberi salam.  Dari segi prinsip, memberi salam adalah sunat dan menjawap salam adalah wajib. Secara praktikalnya dalam zaman moden yang mengunakan surat atau emel atau sms atau whatsapp atau twitter, memadai jika kita menjawap dengan lisan tanpa menaip jawapan kita. 


Jawapan kita apabila diberi salam adalah:


 "Wa alaykumusalam wa rahmatullahi wa barakaatuh"


Topik ucapan salam dan perkara yang berkaitan ini lebih luas dari apa yang ditulis di sini. Ini sekadar peringatan ringkas untuk kita mempraktikkan sunnah yang mudah ini,di mana setiap hari kita bertemu banyak peluang untuk melakukannya. Saya pernah memberitahu kepada rakan-rakan yang bertugas melayan pelanggan (mungkin 20-50 sehari) yang mereka diberi rezeki untuk melakukan sunnah ini sepanjang sehari mereka bekerja. Rugi jika tidak melakukannya. Kita boleh bermula dengan keluarga dan rakan kerja kita.  


Sekian. Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh. 


6 comments:

  1. Assalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa alaykumussalam warahmatullahi wa barakatuuh wa margh firatuhu wa ridhwaa nuh

      Delete
  2. Assalamualaikum sdr Hizwani. Selamat berblog. My humble opinion, keep posting blogs secara istiqomah is a challenge. I have confident that you have the discipline to be istiqomah. Posting is not necessary long, but it has to be consistent. Jazallah hu khaiyr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamu alaykum wm wb Saudara Hisham. Thank you for your advice. I appreciate it sebagai seorang newbie. May Allah bless you and your family always. Wassalam.

      Delete
  3. Also encouraged to give salaam bila masuk tapak perkuburan

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ Wan. Bab salam ini agak luas juga. I dont think I have the means to cover all of it. Unless in 2017, it is a project to update and enhance the posts. Wassalam.

      Delete