Tuesday 19 January 2016

#3 - Berjabat Tangan

Rasullullah SAW bersabda: "Tiada seorang Muslim yang bersalaman antara keduanya, kecuali Allah akan mengampunkan keduanya sebelum berpisah"
(HR Abu Daud dan Tirmidzi)

Dari hadith ini, kita dapat belajar bahawa dengan perbuatan mudah kita - BERJABAT TANGAN - dengan orang Muslim lain, ianya boleh menghapuskan dosa kita dan saudara yang kita berjabat tangan itu.  Rasullulah SAW juga ada menyebut bahawa dengan berjabat tangan, ianya boleh menghilangkan kebencian di antara kedua pihak.

Rasullullah SAW mengalakkan orang Islam untuk berjabat tangan sesama sendiri.  Para sahabat Rasullullah SAW memang suka berjabat tangan kerana mengikuti apa yang digemari Baginda. Baginda juga dilaporkan sebagai suka berjabat tangan.  

Pada masa yang sama, perlu kita ingat bahawa kita tidak boleh berjabat tangan dengan berlawanan jantina - lelaki dan perempuan atau perempuan dan lelaki - kecuali dengan orang yang menjadi mahram kita. 

Jadi adalah menjadi sunnah untuk kita berjabat tangan apabila bertemu dengan saudara Islam kita. Ini adalah peluang untuk mendapat pahala mudah dan banyak setiap hari. Jangan kedekut untuk mendapatkan pahala untuk diri kita.  Berjabat tangan adalah simbolik untuk memberitahu orang yang menerima jabat tangan tersebut bahawa kita kawan, dan kita tidak bermusuh. 

Jika kita MEMBERI SALAM - assalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh - yang disertakan dengan SENYUM bersama dengan JABAT TANGAN apabila kita bertemu seorang Muslim, maka kita telah melakukan tiga sunnah dengan serentak.  Subhanaullah! 

Mudahkan? 

Sekian.  Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh. 

1 comment: