Tuesday 26 January 2016

#4 - Berkata-kata Baik (Kalimah Tayyibah)

Rasullullah SAW bersabda: "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau hendaklah ia diam."
(HR Bukhari, Muslim dan Ahmad)

Apabila kita mahu bertutur, kita perlu berfikir samada apa yang akan dikatakan itu KATA-KATA YANG BAIK atau tidak.  Jika tidak, baik kita diam sahaja.

Untuk mengalakkan kita memberi KATA-KATA YANG BAIK (KALIMAH TAYYIBAH), Rasullullah SAW juga ada bersabda bahawa jika kita BERKATA-KATA BAIK(KALIMAH TAYYIBAH) maka ianya adalah sedekah.

Jika mengimbas kembali sunnah #1,#2 dan #3 dari minggu-minggu yang lalu di blog ini,  apabila kita berjumpa orang (MEMBERI SALAM, SENYUM dan BERJABAT TANGAN), kita tambah pula KATA-KATA BAIK(KALIMAH TAYYIBAH).  Dengan itu, setiap kali kita berjumpa orang Muslim yang lain, maka kita dapat lakukan empat sunnah serentak.  Apabila berjumpa dengan dengan orang bukan Muslim atau orang yang berlawanan jantina(kecuali mahram kita), pandai-pandailah kita ubahsuai keempat-empat perbuatan ini.  Seperti yang saya kata sebelum ini, tanyalah guru atau ustaz yang biasa menjadi sumber rujukan anda.

Bayangkan bagaimana kita sebagai seorang Muslim akan dapat membawa syiar Islam dan berdakwah dengan BERKATA-KATA YANG BAIK(KALIMAH TAYYIBAH) dalam kehidupan seharian kita.

Mungkin adakala dalam pergaulan kita dengan rakan-rakan kita ada bergurau dan bersindir.  Ada baik jika kita fikirkan tentang apa yang dibicarakan di sini dalam cara kita bergaul dengan rakan-rakan kita.  Semoga Allah memberi kita petunjuk untuk menjadi orang Muslim yang lebih baik.

Kita akhiri dengan sedikit ayat dari Al-Quran, dari Surah Al-Hujurat(49) Ayat 11:  "Janganlah kamu saling mencela antara satu sama lain dan janganlah saling memanggil dengan gelaran yang buruk"

Sekian. Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh.

No comments:

Post a Comment