Tuesday 8 March 2016

# 10 - Adab Masuk Ke Bilik Air - Langkah Kaki Kiri

Sunnah-sunnah #7, #8 dan #9 dari minggu-minggu yang lalu menyentuh tentang perkara-perkara sunnah yang dilakukan apabila bangun pagi. Jika tidak ingat atau belum diamalkan, sila rujuk kembali posting-posting sebelum ini. Sunnah-sunnah yang mudah.  Ketiga-tiga perkara tersebut kemungkinan besar akan dilakukan di bilik air.  Pada zaman dahulu dan hari ini di kampung, kebiasaannya tempat tandas dan tempat mandi berada di bilik yang berasingan.  Dalam zaman moden ini, kebanyakan rumah atau tempat kediaman akan mempunyai bilik air di mana tempat mandi serta tandas berada di dalam satu bilik. 

Mengikut Hadith Riwayat Bukhari, Iblis telah memohon dari Allah untuk tempat tinggal di dunia ini seperti yang diberikan Allah kepada Nabi Adam dan keturunannya.  Allah telah menjawap bahawa tempat Iblis dan keturunannya adalah di tandas. Dengan itu, Iblis akan menggoda semua yang masuk ke rumahnya, iaitu tandas.  Itulah sebabnya kita tidak digalakkan berada di tandas lama. Ini belum cerita tentang apa iblis lakukan jika ada di antara kita membaca buku, akhbar, majalah atau handphone ketika duduk di tandas. Mungkin boleh cerita lain kali? 

Jadi sunnah yang pertama untuk kita diamalkan apabila memasuki tandas adalah dengan langkah kaki kiri dahulu.  Jauhi memasuki tandas dengan kaki kanan.  Allahu 'alam.

Sekali lagi, suatu sunnah yang mudah kan? Dari waktu bangun pagi boleh diamalkan dengan mudah. Kalau satu hari 6 kali memasuki tandas, sudah 6 kali lakukan sunnah.  Dapat pahala apabila memasuki tandas!

Sekian.  Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh.


No comments:

Post a Comment