Wednesday 30 March 2016

#13 - Bangun Pagi - Membaca dari Surah Al-Imran Ayat 190 hingga Akhir Surah

Setelah melakukan semua sunnah dan hajat di bilik air selepas bangun pagi, kita keluar dari bilik air dengan langkah kaki kanan. Insyallah kita juga telah mengambil wudhu.

Menurut hadith riwayat Bukhari dan juga hadith riwayat Muslim, Rasullullah SAW selepas bangun pagi, selain dari membaca doa (yang telah diajar di posting #5) Baginda akan juga menatap ke arah langit sambil membaca Surah Al-Imran Ayat 190 hingga ke akhir surah.  Saya tidak menyatakan perkara ini sebelum ini kerana saya yakin tidak ramai di antara kita yang telah hafal ayat-ayat tersebut.  Untuk itu, saya andaikan kita akan memerlukan Al-Quran untuk mengamalkan perkara ini.

Jadi, selepas keluar bilik air dan setelah ada wudhu, kita hidupkan sunnah dengan membaca Ayat 190 dari Surah Al-Imran hingga ke akhir surah.  Insyallah ini akan mengambil masa lebih kurang 3 minit. Lama-kelamaan, jika selalu diamalkan, insyallah kita akan menghafalnya.  Ketika itu, bolehlah membacanya apabila kita bangun dari tidur.

Pada masa yang sama, ingatlah juga bahawa Al-Quran adalah bukan sahaja untuk dibaca, tetapi juga difahami apa yang dibaca serta diamalkan apa yang diajar Al-Quran.  Ada ditulis di dalam tafsir Ibnu Kathir tentang ayat-ayat ini di mana Rasullullah SAW bersabda: "Celakalah orang yang membaca ayat-ayat ini, tetapi tidak memikirkan apa yang terkandung di dalamnya."

Sekian.  Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh.






No comments:

Post a Comment