Tuesday 15 March 2016

# 11 = Adab Masuk Ke Bilik Air - Zikir Ketika Hendak Masuk Ke Bilik Air

Minggu lalu saya telah menyentuh tentang isu tandas dan bilik air yang di zaman moden ini berada di satu ruang yang sama.  Zikir atau doa ini adalah untuk masuk ke tandas tetapi kerana disebabkan kedudukan tandas yang berada di bilik air, maka saya gunakan untuk masuk ke bilik air.

Sambil kita masuk bilik air dengan kaki kiri (dan bukan kaki kanan) seperti dari sunnah yang diterangkan minggu lalu dengan posting #10, ada zikir atau doa yang boleh diamalkan:



Maksudnya:

"Ya Allah, aku berlindung kepada Mu dari jin jantan dan jin betina."

Zikir ini adalah dari hadith Riwayat Bukhari dan Muslim. 

Saya memulakan blog ini dengan tujuan untuk berkongsi bahawa dalam 24 jam kita hidup sehari, dari pagi hingga tidur(dan sewaktu tidur), kita boleh mengamalkan dan menghidupkan sunnah yang mudah supaya setiap saat kita diberkati Allah. Pada masa yang sama, ianya akan membuat saya amalkan sunnah-sunnah yang dikongsi di sini secara istiqomah kerana apa yang kita kongsi, kita perlu amalkan.

Dalam memenuhi matlamat di atas ini, definisi "mudah" adalah sunnah yang tidak perlu hafal doa atau bacaan apa-apa.  Sekali-sekala kita tidak dapat lari dari hakikat bahawa terdapat banyak zikir dan doa yang diamalkan Rasullullah SAW.  Jika ada yang mudah (seperti sebelum ini DOA BANGUN PAGI), saya akan kongsi.  Post kali ini begitu juga.  

Sekurang-kurangnya boleh bermula dengan yang Bahasa Melayu sambil kita belajar yang dari sunnah dalam Bahasa Arab.  Letak di kawasan yang boleh dilihat dekat dengan pintu bilik air rumah dan baca sebelum masuk.  Lebih baik jika kita tulis sendiri doa tersebut untuk ditampal di kawasan yang dipilih itu. Insyallah setelah setiap hari mengamalkan zikir ini beberapa kali, setelah seminggu kita susah hafal. 

Sekian.  Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh. 




No comments:

Post a Comment