Wednesday 23 March 2016

# 12 - Adab Keluar Dari Bilik Air - Langkah Kaki Kanan

Setelah 3 bulan membuat posting tentang sunnah harian yang boleh kita amalkan dalam tempoh 24 jam dalam sehari, kita masih di waktu pagi.  Ini menunjukkan dalam waktu bangun pagi yang singkat, telah banyak sunnah yang boleh kita lakukan.  Apa yang telah dikongsi kebanyakkannya adalah perbuatan fizikal dan bukan merupakan ibadah khusus seperti solat atau membaca Al-Quran. Dari segi doa atau zikir yang perlu dihafal dan diamal hanya dua sahaja sebelum ini.

Kita telah berada di bilik air dan saya tidak sentuh perihal wudhu atau buang air. Ini kita lakukan lain kali, insyallah.   Setelah habis melakukan sunnah-sunnah seperti bersiwak, berkumur dan beberapa lagi (#7, #8 dan #9) seperti yang dikongsi melalui posting yang lalu, kini kita keluar dari bilik air.

Jika apabila memasuki bilik air kita mengunakan langkah kaki kiri dahulu, apabila kita keluar tandas (iaitu dari tempat yang tidak baik, tempat tinggal Iblis), kita mulakan dengan langkah kanan dahulu.

Sekali lagi, satu sunnah yang mudah.  Apabila masuk bilik air atau tandas, guna kaki kiri dahulu.  Apabila keluar, guna kaki kanan dahulu.  Semoga amalan kita diterima Allah sebagai ibadah dan bekalan terbaik di akhirat.  Memang kita akan masuk dan keluar bilik air beberapa kali sehari. Jadikanlah perbuatan tersebut sebagai ibadah.

Sekian.  Wassalamu alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh.

No comments:

Post a Comment